Veelgestelde vragen osteopathie

Voordat u bij ons onder behandeling komt, vinden wij het belangrijk dat u goed geïnformeerd bent over onze osteopathiebehandelingen. Wij hebben de veelgestelde vragen over osteopathie voor u op een rijtje gezet. Uiteraard kunt u contact met ons opnemen als u een andere vraag heeft.

1. Heb ik een verwijzing nodig als ik een osteopathiebehandeling wil?

U heeft geen verwijzing nodig.
Het is voor de osteopaat belangrijk te kunnen beschikken over essentiële medische informatie. Wanneer er eerder medisch onderzoek is gedaan zoals röntgenfoto’s, scans of bloedonderzoek dan wordt u verzocht een kopie daarvan mee te nemen bij het eerste bezoek.

2. Wordt een osteopathiebehandeling vergoed door mijn zorgverzekering?

Deze kosten worden doorgaans gedeeltelijk door uw zorgverzekeraar vergoed. Wilt u weten hoeveel u vergoed krijgt, kijk dan bij uw zorgverzekeraar. Onze praktijk voor osteopathie is aangesloten bij het NOF en de NVO.

2. Wat kunt u verwachten van het eerste consult?

Voordat u de eerste keer langskomt, krijgt u eerst een digitaal intakeformulier toegestuurd. Dat vult u in vóór uw eerste afspraak. Het eerste consult bevat een intakegesprek, onderzoek en behandeling. Dit kan hier en daar wat afwijken, afhankelijk van de therapie die u ondergaat. Wij willen ons zoveel mogelijk kunnen richten op het onderzoek en behandeling, vandaar dat wij u vragen het intakeformulier in te vullen en mee te nemen naar het eerste consult. Bij het lichamelijk onderzoek dient de patiënt zich meestal tot op het ondergoed te ontkleden en voert de osteopaat diverse testen en onderzoekshandelingen uit om te komen tot een diagnose. Aan het einde van de behandeling geeft de therapeut informatie over uw behandelplan. Daarbij wordt er een indicatie gegeven over de duur van het herstelproces en geeft de therapeut indien nodig adviezen mee.

3. Tijdens de behandeling

Bij het lichamelijk onderzoek dient de patiënt zich meestal tot op het ondergoed te ontkleden en voert de osteopaat diverse testen en onderzoekshandelingen uit om te komen tot een diagnose, zoals ook de huisarts deze kent. De behandeling bestaat uit specifieke manuele technieken gericht op weefselontspanning en het herstellen van uw mobiliteit. De technieken zijn over het algemeen mild met een diepgaand effect. Daarnaast zal er advies gegeven worden met betrekking tot o.a. leefstijl, voeding, ontspanning etc. om het herstellend vermogen van het lichaam verder te ondersteunen.

4. Na de behandeling.

Bij lichamelijke behandelingen is het belangrijk dat u na de behandeling 2 à 3 dagen voldoende rust neemt. Vroeg slapen, geen extreme sporten, kortom, luister naar uw lichaam. Zo kan uw lichaam optimaal herstellen. Moeheid, napijn en vrijkomen van emoties kunnen zich na de behandeling voordoen. Het is van belang dat u voldoende water drinkt na de behandeling (normaal 1,5 L, indien nodig meer dan dat). Houden klachten na de behandeling langer aan dan een week, neem dan even contact met ons op.

5. Doet de behandeling pijn?

De behandeling is in de meeste gevallen niet pijnlijk. Sommige plekken kunnen wat gevoelig zijn, maar deze zullen tijdens de behandeling vanzelf verdwijnen.

6. Na hoeveel tijd moet ik terugkomen voor een vervolgconsult?

Na 2 tot 8 weken vindt er doorgaans een vervolgconsult plaats, afhankelijk van de ernst/ duur van uw klachten. Deze tijd heeft het lichaam nodig om te komen tot een nieuw evenwicht. Er zal dan een evaluatie plaatsvinden en gekeken worden naar veranderingen binnen het patroon van gevonden blokkades. Doorgaans kan er binnen gemiddeld vier behandelingen bekeken worden of osteopathie tot klachtenvermindering heeft geleid. Bij chronische klachten kan dit wat meer zijn.

7. Hoeveel behandelingen heb ik nodig?

Afhankelijk van de ernst/ duur van uw klachten kan het aantal behandelingen verschillen tussen 2 en 6 behandelingen. Aangezien de behandelde blokkades altijd langzaam terugkeren, raden wij aan om eens in het half jaar terug te komen om recidiven te voorkomen.

8. Kan mijn kind of baby ook onder behandeling komen?

Ja, ook baby’s en kinderen worden in onze praktijk behandeld.

9. Kan ik mijn auto voor de praktijk parkeren?

Ja, u kunt uw auto gewoon bij ons voor de deur gratis parkeren.

10. Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?

U kunt uw klacht bij ons melden. Wij zullen zorgvuldig met uw klacht omgaan en naar een gepaste oplossing proberen te zoeken. Hiervoor kunt u mailen naar info@imcv.nl.

Erkende osteopaten staan geregistreerd bij de NOF of het NRO. Het register van de Nederlandse Osteopathie Federatie (NOF) en het Nederlands Register voor Osteopathie (NRO) houden ieder toezicht op het functioneren van haar leden en staan borg voor een veilige en kwaliteitsvolle behandeling.

Voor eventuele klachten over de behandeling is er voor elk van de beroepsregisters een geschilleninstantie die de belangen van u als patiënt behartigt. Voor het NRO is het telefoonnummer 0118-617448 en het telefoonnummer voor de NOF is 035-6210084.